مدیریت|مدیریت كیفیت فراگیر در خدمات كتابداری و اطلاعرسانی
مدیریت كیفیت فراگیر در خدمات كتابداری و اطلاعرسانی
شناسه محصول :53319
موضوع : مدیریت
فرمت اصلی فایل : doc
تعداد صفحات : 26
تعداد بازدید : 250
حجم فایل: 0.064453125 مگابایت
مدیریت كیفیت فراگیر در خدمات كتابداری و اطلاعرسانی مقدمههدف من از این مقاله برجستهكردن برخی از نتایج عمدة پروژة دكترای خود [9 ] در موضوع مدیریت كیفیت در بخش خدمات كتابداری و اطلاعرسانی است. در این مقاله از میان مباحثی كه در خود رساله به آن پرداختهام بیشتر به جوانب عملی خواهم پرداخت تا ملاحظات نظری. در عین حال احساس میكنم كه لازم است بحث را با برخی تعاریف اساسی شروع كنم، چرا كه كلماتی مثل كیفیت و سیستم در نظر افراد مختلف معانی متفاوتی دارند؛ به عبارت دیگر این كلمات هم معانی ضمنی و هم معانی صریح متفاوتی دارند.سازمانهای خدماتی كتابداری و اطلاعرسانی ــ كتابخانههای تخصصی، كارگزاران اطلاعرسانی، تولیدكنندگان پایگاههای اطلاعاتی، و…ــ مأموریتهای گوناگونی دارند كه نسبتاً پایدار هستند و [علاوه بر آنها ] اهداف كاری كوتاهمدت و بلندمدتی نیز دارند. در عین حال مأموریت كیفیت از مأموریتهای مشترك در تمام سازمانها است. این آگاهی كه مأموریت اساسی كیفیت در تمام سازمانهای خدمات كتابداری و اطلاعرسانی، تأمین نیازهای مشتریان خود است و نه تولید كالاها و خدمات اطلاعرسانی، باید برای هر مدیر و كارمند بخش اطلاعرسانی اهمیت حیاتی داشته باشد. در محیط كیفیت فراگیر، مأموریت كیفیت را میتوان به شكل زیر خلاصه كرد: «دستیابی به نتایج عالی به لحاظ رضایت استفادهكنندگان همراه با حداقل استفاده از منابع و بهبود مداوم این نتایج در طی زمان.»الگوی زیر اجزای لازم برای تحقق مدیریت كیفیتی مشخص را نشان میدهد. سه عنصر دخیل عبارتاند از: یافتههای استفادهكننده، فرآیندها و نظام كیفیتی.نتایج استفادهكنندگان عبارت از ارزیابیهایی هستند كه از سوی استفاده كنندگان ارائه میشوند، یعنی رضایت یا عدم رضایت استفاده كنندگان طبق استنباط آنها. نتایج استفاده كنندگان شامل انتظارات تحقق نیافته، انتظارات برآورده شده و انتظارات جدیدتر میشود.فرآیندها ابزارهای مورد نیاز برای دستیابی به نتایج هستند. در آثار مكتوب تخصصی، غالباً به فرآیندها با عنوان «فرآیندهای ارزش افزوده» اشاره میشود، كه نشان میدهند كه ارزشهای استفادهكنندگان نظیر دستیابی، گزینشگری، جامعیت و انطباقپذیری ایجاد شدهاند.نهایتاً این الگو شامل «نظام كیفیتی» میشود كه اجزای ساختاری، فنی، مدیریتی، انسانی و اجتماعی را كه در مأموریت كیفیت مؤثرند در بر میگیرد. عناصر مهم نظام كیفیتی در یك سازمان خدمات كتابداری و اطلاعرسانی، اجزایی نظیر رهبری، ارزشها و فرهنگ سازمانی، اصول مدیریت كاركنان و استفاده از منابع فنی را شامل میشوند..دو موضوع مؤكد مورد تأكید عبارتاند از:1ـ رابطة بین تواناییها و مهارتهای كاری اطلاعرسانی حرفهای و مدیریت كیفیت فراگیر ــ یا این كه مدیریت كیفیت فراگیر تا چه اندازه منعكسكنندة اصول، ارزشها و اخلاق متخصصان اطلاعرسانی است.بنابر نظریة جدید مدیریت كیفیت، بین اصول مدیریت كیفیت با مهارت و دانش حرفهای تضادی وجود ندارد، اما آیا این گفته صحیح است؟ برای پرداختن به این سؤال بر گرایشهای موجود در پیشرفتهای اخیر در عرصههای اصلی علم اطلاعرسانی/مدیریت اطلاعرسانی تمركز خواهم كرد.2ـ دومین سؤال عمده به رابطة بین مدیریت كیفیت فراگیر و نوآوری میپردازد. نوآوری و تغییر چالش عمدهای را در پیش روی تمام سازمانهای خدمات كتابداری و اطلاعرسانی میگذارند. بنابراین، بررسی میزان و چگونگی كمك مدیریت كیفیت فراگیر به كتابخانه در تلاش برای به كارگیری نوآوریهای مدیریتی و فنی، جالب است. برای پاسخ به سؤال دوم از دادههای یك پیمایش تجربی بر روی تأمینكنندگان اطلاعات تجاری در دانمارك، فنلاند، نروژ و سوئد استفاده خواهیم كرد [12 ] . در سالهای 1994ـ1993 پرسشنامهها برای نمونههای برگزیده از میان اعضای مجامع حرفهای ارسال شد و 139 پرسشنامه بازگشت كه نرخ پاسخ 60 درصدی را نشان میداد. پاسخ دهندگان، كل حلقة اطلاعاتی (كتابخانههای علمی ــ پژوهشی و تخصصی، تولیدكنندگان پایگاههای اطلاعاتی، میزبانها، و…) را زیر پوشش قرار میدهند. از همگرایی تا نفوذمدیریت كیفیت و علوم اطلاعرسانی و كتابداریدر وضعیت حاضر مدیریت علوم اطلاعرسانی و اطلاعرسانی تقریباً رشتههای اصلی را كه در برنامههای آموزشی مدارس یا دانشكدههای علوم اطلاعرسانی و كتابداری دنیای غرب گنجانده شدهاند زیر پوشش میگیرند. فهرستی از رشتههای اسلامی علوم اطلاعرسانی در نمودار 1 نشان داده شده. این جدول رابطة بین رشتههای علوم اطلاعرسانی، جوانب مدیریتی آنها (ستون دوم)، و رابطة آنها با سه جزء اساسی الگوی مدیریت كیفیت فراگیر (نتایج، فرآیندها و نظام كیفیت) را نشان میدهد:
پاورپوینت آموزش درس پانزدهم کتاب مطالعات اجتماعی چهارم ابتدایی ( کوه ها و دشت های زیبا ) شناسه محصول :96773 موضوع : عمومی و آزاد فرمت اصلی فایل : pptx تعداد صفحات : 27 تعداد بازدید : 279 حجم فایل:…
بررسی ضمان درک و احکام مربوط به آن شناسه محصول :55744 موضوع : فقه و حقوق اسلامی فرمت اصلی فایل : doc تعداد صفحات : 96 تعداد بازدید : 583 حجم فایل: 0.303710938 مگابایت دانلود بررسی ضمان درک و احکام…
پاورپوینت حسابداری موجودی مواد و کالا (استاندارد حسابداری شماره 8) شناسه محصول :85269 موضوع : حسابداری فرمت اصلی فایل : pptx تعداد صفحات : 42 تعداد بازدید : 235 حجم فایل: 0.770507813 مگابایت دانلود پاورپوینت حسابداری موجودی مواد و کالا…
پاورپوینت انواع روشهای جوشکاری خطوط ریل راه آهن شناسه محصول :67996 موضوع : عمران و ساختمان فرمت اصلی فایل : ppt تعداد صفحات : 42 تعداد بازدید : 414 حجم فایل: 16.73828125 مگابایت دانلود پاورپوینت انواع روشهای جوشکاری خطوط ریل…
مبانی نظری سبک های حل مسئله شناسه محصول :92077 موضوع : علوم انسانی فرمت اصلی فایل : docx تعداد صفحات : 24 تعداد بازدید : 126 حجم فایل: 0.025390625 مگابایت دانلود مبانی نظری سبک های حل مسئله (فصل دوم تحقیق)…
پاورپوینت مسجد شناسه محصول :65248 موضوع : معماری فرمت اصلی فایل : ppt تعداد صفحات : 37 تعداد بازدید : 332 حجم فایل: 6.381835938 مگابایت دانلود پاورپوینت مسجد مسجد نیایشگاه و محل گردهمایی مسلمانان است. کعبه طبق آیه قرآن اولین…