فقه و حقوق اسلامی|بررسی ویژگی انسان کامل از منظر قرآن و جایگاه آن در مكتب اگزیستانسیالیسم

بررسی ویژگی انسان کامل از منظر قرآن و جایگاه آن در مكتب اگزیستانسیالیسم شناسه محصول :50668 موضوع : فقه و حقوق اسلامی فرمت اصلی فایل : doc تعداد صفحات : 184 تعداد بازدید : 493 حجم فایل: 0.296875 مگابایت

دانلود

در این تحقیق سعی بر این است تا گزارشی از ویژگی انسان کامل را از منظر قرآن و جایگاه آن را در مکتب اگزیستانسیالیسم مورد بررسی قرار دهیم. بعد از ذکر بیان مسئله در فصل اول , در فصل دوم به بررسی انسان کامل می پردازیم و در انتهای تحقیق , انسان کامل را از منظر مکتب اگزیستانسیالیم مورد بررسی قرار می دهیم.(محقق) انسان از جهات مختلف یكی از مهم‌ترین محورهای بحث همه ی مكتب‌ها و جهان‌بینی‌ها است. در این میان تبیین سعادت و كمال انسان در راه رسیدن به آن، از حساسیّت و اهمیّت بیش‌تری برخوردار است.یكی از اصول و مبانی هر جهان‏بینی و یكی از محورهای اساسی معرفت‏و اندیشه بشری، «انسان» و مباحث مربوط به او است كه همواره توجّه‏ و اهتمام اندیشه‏وران و متفكّران را به خود جلب كرده است و در بخش‏ها و به شیوه‏های گوناگون، شناخت انسان و خصوصیات و توانمندی‏های ‏او را مطرح كرده‏اند.( حسن زاده آملی، 1366، ص‌ 66) در حالی كه مكاتب جدید به‏رغم اختلافاتی كه دارند، انسان محوری (به جای خدا محوری) و اومانیسم را محور و اساس‏ همه‌چیز و تنها راه تأمین سعادت و كمال بشر و رهایی از ظلمت و محدودیت و حقارت معرّفی می‏كنند، در آموزه‏های ادیان الهی و به‏ویژه اسلام، انسان، جز با خدا محوری و پیوند با مبدأ آفرینش به حیات‏ حقیقی و انسانی و جایگاه برجسته و ممتاز خویش دست نمی‏یابد. آفرینش و طبیعت انسانی به‌گونه‏ای است كه جز در پرتو هدایت الاهی، استعدادها و توانمندی‏هایش شكوفا نمی‏شود و انسان منهای خدا، حتّی در معیشت و زندگی دنیایی كامیاب و در آرامش است. (ر.ك: سوره طه (20): 124) (همان منبع ، ص 67) در فرهنگ دینی، انسان، مخلوق خدا است و از این جهت، به دیگر پدیده‏های عالم می‏ماند؛ امّا هرگز در رتبه و جایگاه آن ها قرار ندارد. انسان، خلیفه خدا، هدف و غایت آفرینشِ پدیده‏های دیگر، بلكه حاكم ‏بر آن‏ها، اشرف مخلوقات و یگانه موجودی است كه روح خدا در او دمیده شد و صبغه الهی دارد؛ و محوریّت انسان نه تنها مستلزم نفی خدا نیست؛ بلكه انسان جز با خدا ظرفیتش تكمیل، و دل او پُر، و اشباع ‏نمی‏شود؛ زیرا موجود نامحدود جز با نامحدود و مطلق آرام نمی‏گیرد.  فهرست مطالب فصل اول : کلیات پژوهش 1-1-مقدمه.. 2 1-2- تبیین موضوع.. 3 1-3- بیان مسئله.. 5 1-4- ضرورت و اهمیت تحقیق.. 10 1-5- روش تحقیق.. 14 1-6- مبانی نظری و پیشینه تحقیق.. 15 1-7- اهداف تحقیق.. 20 1-7-1- هدف کلی20 1-7-2- اهداف جزئی20 1-8-تعاریف اصطلاحات و واژه ها.. 21 فصل دوم: ادبیات پژوهش 2-1-انسان کامل.. 24 2-2-كمال انسان‏.. 24 2-2-1- تعریف كمال‏26 2-2-2-فرق كمال با تمام‏28 2-2-3-كمال مدّعای همه مكاتب‏30 2-3- دیدگاه برخی مكاتب به انسان كامل‏.. 31 2-3-1- مكتب عقلیون‏32 2-3-2- مكتب عرفان و تصوّف‏35 2-3-3-مكتب قدرت‏41 2-3-4- مكتب ضعف‏46 2-3-5- مكتب اسلام‏47 2-4- اسوه حسنه در انسان کامل.. 52 2-5- کیفیت صعود انسان کامل.. 61 2-6- مقامات و حالات عرفاء.. 63 2-7- نگره قرآن به انسان كامل.. 65 2-8- بشر بودن انسان كامل.. 67 2-9- مقام انسان كامل.. 67 2-10- ویژگیهای انسان کامل از نظر قرآن و احادیث.. 75 فصل سوم : نقد و بررسی نظریه مکتب اگزیستانسیالیسم 3-1-مقدمه.. 79 3-2- نقد و بررسی نظریه مكتب اگزیستانسیالیسم.. 80 3-3- « اصالت وجود» در اگزیستانسیالیسم.. 81 3-4-نتایج تعلق و وابستگی انسان.. 83 3-5- «اعتقاد به خدا» از دیدگاه مکتب اگزستانسیالیسم.. 85 3-6- کمال، حرکت از «خود » به «خود».. 86 3-7- اشتباه مکتب اگزستانسیالیسم در مورد رابطه انسان با خدا 89 3-8- «خودآگاهی» و «خدا آگاهی».. 90 3-9- پاسخ به چند اشکال دیگر.. 92 3-10- «کمال هدفی»و «کمال وسیله ای».. 94 3-11- «آزادی» در تعبیرات اسلامی.. 96 3-12- تاریخچه اصطلاح انسان کامل نزد صوفیه و عرفا.. 100 3-13- انسان کامل از دیدگاه ابن عربی.. 102 3-14- انسان کامل از دیدگاه جیلی.. 104 3-15- انسان کامل از دیدگاه عزیزالدین نسفی.. 106 3-16- سیر صعود و تکامل انسان.. 111 3-17- ولایت، مرتبه‌ای كامل‌تر از نبوت.. 116 3-18- سلسله مراتب اولیاء و تعدادشان.. 117 فصل چهارم: انشان كامل در مكتب اگزیستانسیالیسم و مقایسه با مكاتب دیگر. 122 4-1- ماهیت انسان از نظر مکتب اگزیستانسیالیسم و مکتب صدرایی 122 4-2- مکتب اگزیستانسیالیسم.. 124 4-3- آیا اگزیستانس مساوی با سارتر است؟.. 126 4-4- دیدگاه مکتب اگزیستانسیالیسم (سارتر) درباره ماهیت انسان 127 4-5- دلایل سارتر بر نفی ماهیت انسانی.. 129 4-6- مجاهدت محض برای خدا شدن.. 133 4-7- تفاوت اصالت وجود صدرایی و اگزیستانسیالیستی و نقد دیدگاه سارتر 136 4-8- وجود تعلقی و ربطی ممکن،نظری ابتکاری ملا صدرا.. 137 4-9- اثبات اختیار انسان با تطبیق آن بر توحید افعالی.. 139 4-10- انسان کامل دیدگاه مکاتب.. 141 4-10-1-انسان کامل در مکتب سوسیالیسم141 4-10-2- خلاصه سخن مكتب سوسیالیسم در مورد انسان کامل144 4-11- اشتباه اساسی مكتب سوسیالیسم.. 146 فصل پنجم : نتیجه گیری 5-1- نتیجه گیری.. 149 فهرست منابع 155
  • نمونه سوالات کنکور کارشناسی|نمونه سوالات کنکور سراسری آزمـون عمومی گروه ازمایشی هنر
  • نمونه سوالات کنکور سراسری آزمـون عمومی گروه ازمایشی هنر شناسه محصول :58964 موضوع : نمونه سوالات کنکور کارشناسی فرمت اصلی فایل : pdf تعداد صفحات : 16 تعداد بازدید : 1092 حجم فایل: 2.064453125 مگابایت دانلود نمونه سوالات کنکور سراسری…

  • معماری|پاورپوینت سبک نئوکلاسیک
  • پاورپوینت سبک نئوکلاسیک شناسه محصول :89498 موضوع : معماری فرمت اصلی فایل : ppt تعداد صفحات : 78 تعداد بازدید : 237 حجم فایل: 29.09179688 مگابایت دانلود پاورپوینت سبک نئوکلاسیک در معماری ، در حجم 78 اسلاید قابل ویرایش ،…

  • حسابداری|مبانی و پیشینه نظری کیفیت سود
  • مبانی و پیشینه نظری کیفیت سود شناسه محصول :68223 موضوع : حسابداری فرمت اصلی فایل : docx تعداد صفحات : 35 تعداد بازدید : 351 حجم فایل: 0.032226563 مگابایت دانلود مبانی و پیشینه نظری کیفیت سود توضیحات: فصل دوم مقاله…

  • معماری|پاورپوینت معماری مدرن متعالی
  • پاورپوینت معماری مدرن متعالی شناسه محصول :70934 موضوع : معماری فرمت اصلی فایل : pptx تعداد صفحات : 30 تعداد بازدید : 214 حجم فایل: 6.328125 مگابایت دانلود پاورپوینت معماری مدرن متعالی فایل پاورپوینت معماری مدرن متعالی(معماری معاصر)،در حجم 30…

  • معماری|پاورپوینت معماری و فلسفه
  • پاورپوینت معماری و فلسفه شناسه محصول :93713 موضوع : معماری فرمت اصلی فایل : ppt تعداد صفحات : 30 تعداد بازدید : 172 حجم فایل: 1449.630859 مگابایت دانلود پاورپوینت معماری و فلسفه ، در حجم 30 اسلاید قابل ویرایش ،…

  • معماری|پاورپوینت تحلیل ویلا شمس ساوه و یک نمونه موردی دیگر
  • پاورپوینت تحلیل ویلا شمس ساوه و یک نمونه موردی دیگر شناسه محصول :98152 موضوع : معماری فرمت اصلی فایل : ppt تعداد صفحات : 30 تعداد بازدید : 231 حجم فایل: 8.49 مگابایت دانلود این فایل شامل تحلیل  دو نمونه…

    دیدگاهی بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *