علوم تربیتی|تدریس در مقطع ابتدائی كودكان عقب مانده ذهنی

تدریس در مقطع ابتدائی كودكان عقب مانده ذهنی شناسه محصول :51852 موضوع : علوم تربیتی فرمت اصلی فایل : doc تعداد صفحات : 90 تعداد بازدید : 339 حجم فایل: 0.078125 مگابایت

دانلود

در مورد كودكان استثنایی باید گفت كه به طور كلی دستگاه عصبی كودك به درجه رشد و كمال بزرگسالان نرسیده و چون رشد ادامه دارد و به عبارت در حال تغییر و تحول است لذا رفتار نیز به همان منوال در تحول و تغییر خواهد بود. در كودكان استثنایی واكنشها ویژگی های خاص دارند، چون كودك رشد فكری كامل ندارد لذا نمی تواند بر رفتارهای خود مانند بزرگسالان كنترل داشته باشد یا اگر عمل خلافی از او سر زند احساس گناه و تقصیر كند. این كودكان در مقابل فشارهای زندگی واكنشهای نسبتاً سریع و شدید نشان می دهند و به همان سرعت هم وقتی نشانه های زندگی از بین رفت بهبود می یابند. از آنجا كه وابسته و متكی به دیگران هستند و در واقع از نظر شخصیتی نارس و نابالغند لذا در مقابل فشار و ناراحتی تنها كاری كه خواهند كرد اختلالات رفتاری است كه وسیلة بیان كودك است. اگر كودك سن كمتری داشته باشد در ارتباط با دیگران بیشتر در زحمت بوده و حتی وقتی قادر به تكلم است چون دایره اطلاع بر لغات محدود است و اصولاً قادر به درك و بیان مفاهیم كلی نیست و در بیان احساسات خود دچار مشكل است لذا اختلالات رفتاری و روانی شدیدتری از خود نشان می دهد. زبان كودك را نه دیگران می فهمند و نه پزشك معالج. كودك نمی تواند از احساسات خود مانند ترس و اضطراب، احساس محرومیت و شكست صحبت كند ولی می تواند آنها را به زبان علائم جسمانی مانند بیقراری، امتناع از رفتن به مدرسه بهانه گیری و نظایر آن بیان كند. پس پررفتار غیر عادی كودك یا علائم جسمانی را به خصوص اگر علت بخصوص نداشته باشد باید به عنوان واكنش نسبت به شرایطی كه در اطراف اوست در نظر گرفت. كودك باید از مراحل مختلف رشد عبور كند، توقف یا عدم رشد كافی و به اصطلاح تثبیت كه در كودك خیلی شایع است موجب اختلال به درجات مختلف می شود و كودك در مقابله با مرحله بعدی رشد دچار مشكل می شود، كه بررسی و كشف اختلالات رفتاری كودكان و تغییر علائم روانی آنان یكی از مشكلات مهم روان شناسی و روان پزشكی كودك است. لغت استثنایی اصولاً یك اصطلاح آموزشی است و مربیان آموزش و پرورش و مشاوران راهنمایی در زمرة اولین كسانی هستند كه به محدودیتهای یادگیری، عاطفی، شخصیتی، اجتماعی و مشكلات این افراد پی می برند و باید نسبت به رفع آنها با روشهای موجود و همچنین پیشگیری از اقدامات آتی اقدام نمایند. در اینكه تمام كودكان افراد استثنایی هستند شكی نیست. هیچ كودكی عیناً شبیه كودك دیگر نیست و هر كودكی خصوصیات منحصر به فرد خود را دارد، اگرچه این وضع تنها در كودكان صدق نمی كند ولی عده ای از كودكان به اندازه ای با كودكان دیگر فرق دارند كه باید توجه مخصوص به آنها مبذول داشت. این انحراف به طور كلی در تمام خصوصیات جسمانی، عاطفی، عقلانی و اجتماعی آنها دیده می شود كه باعث اشكال و مانعی بزرگ در سازگاری آنها با محیط اجتماع می گردد و به همین منظور به این دسته از افراد اجتماع استثنایی می گویند. به طور كلی این كودكان را از 3 نظر مورد مطالعه قرار می دهند: 1) آنهایی كه از بدو تولد به علت ناراحتی های ارثی واختلالات مادرزادی بیماری مشخصی دارند مانند سندرم دان، هیدروسفالی، میكروسفالی و … 2) كسانی كه از ابتدا با وسایل تشخیص می توان به بیماری آنها پی برد مانند: دررفتگی مادرزادی لگن، اختلالات متابولیكی و اختلالات غدد مترشحه داخلی (هیپوتیروئیدیسم) 3) افرادی كه نقص عضو و بیماری آنها در طول رشد كودك مشخص می شود مانند: فلج مغزی، عقب ماندگی ذهنی، اختلالات شنوایی، بینایی و وجود ضایعات و آسیبهای مغزی مختصر كه باعث اختلال در عملكرد مغز مانند اختلال Minimal brain dysfunction در خواندن، نوشتن، حافظه و سازگاری و … كودك می شود. نكتة مهم این كه پیروزی و موفقیت بیمار فقط به میزان معلولیت بستگی ندارد بلكه میزان تواناییهای بیمار در به حركت در آوردن اعضای سالم برای جبران قسمتهای ناتوان، میزان فعالیت و پشتكار، محیط خانواده و كاردانی مربیان نیز در این امر دخالت دارند.   در میان كودكان استثنائی، یعنی افرادی كه به لحاظ ویژگیهای خاص جسمانی، ذهنی، عاطفی و روانی، در برخورداری مطلوب از تسهیلات و امكانات مختلف جامعه، بویژه آموزش و پرورش نیازمند توجه و حمایت فوق العاده می باشند. كودكان و دانش آموزان عقب مانده ذهنی به واسطه همان پیچیدگی خاص پدیده هوش و عقب ماندگی هوشی جایگاه قابل ملاحظه ای دارند. تاریخ گذشته ما نشان می دهد كه وظیفه كودكان عقب مانده ذهنی به عهده خانواده او و مؤسسات خصوصی بوده است ولی امروزه عرفا به عنوان یك وظیفه مدرسه پذیرفته است. آموزش و پرورش كودكان عقب مانده ذهنی با استفاده از روش های مناسب هم برای فرد و هم برای جامعه ارزشمند است. عقب مانده های ذهنی در سایه یك برنامه آموزشی كه مطابق نیازها و استعدادهای آنها تعیین شده باشد می توانند: 1) زندگی كاملتر و از نظر شخصی رضایت بخشتری را بگذرانند. 2) شناخت بهتری از مسائل خود به دست آورده و سازگاری بیشتری نسبت به آنها از خودشان نشان دهند. 3) از نظر اجتماعی پیشرفت كنند. 4) از نظر اقتصادی استقلال بیشتری كسب نمایند. آموزش دادن كودكان عقب مانده ذهنی هم از نظر دولت و هم از نظر جامعه كاری است مقرون به صرفه هزینه هایی كه دولت برای تهیه برنامه های آموزشی این كودكان متحمل می شود تا بتواند در آینده به طور كامل یا به طور نسبی از خود مراقبت نماید كمتر از مبالغی است كه برای نگهداری آنها در مؤسسات و انجمن های دولتی ویژه عقب مانده ها اختصاص داده می شود. مطالب موجود درباره كودكان استثنایی از منابع گوناگون تهیه شده است زیرا این كودكان مورد علاقه پزشكان روان شناسان و جامعه شناسان و سایر كسانی می باشند كه در زمینه های مربوط كار می كنند. فهرست مطالب فصل اول مقدمه 3 تاریخچه كودكان ع.ذ 10 تعلیم و تربیت چیست؟ 21 مراحل هدف های آموزشی 22 طبقه بندی هد فهای تربیتی در حیطه یادگیری 24 سطوح یادگیری در حیطه شناختی 26 سطوح یادگیری در حیطه عاطفی 26 سطوح یادگیری در حیطة روانی – حركتی 27 تعریف آموزش 28 تعریف یادگیری 28 مقایسه آموزشی و یادگیری 29 فصل دوم:مشخصات محل كارورزی مشخصات محل كارورزی و مدرسه 33 مشخصات دانش آموزان 36 برنامه هفتگی كلاس 37 مشخصات كلاس 37 سطح تحصیلات معلمان و كاركنان مدرسه 38 فصل سوم: درس علوم مشاهدة تدریس درس علوم 40 فعالیتهای مربوط به ارائه درس 44 جدول طرح درس علوم 46 گزارش تدریس علوم 47 جدول طرح درس علوم 53 سؤالات امتحان 54 فصل چها رم درس فارسی مشاهده تدریس درس فارسی 57 فعالیتهای مربوط به ارائه درس 60 جدول طرح درس فارسی 63 گزارش تدریس فارسی 64 جدول طرح درس 70 سؤالات امتحانی و نتایج آن 71 فصل پنجم: درس ریاضی مشاهده تدریس درس ریاضی 74 جدول طرح درس ریاضی 77 فعالیتهای مربوط به ارائه درس 78 گزارش تدریس ریاضی 80 جدول طرح درس ریاضی 84 سؤالات امتحان ریاضی و تحلیل آنها 85 نتیجه گیری
  • طرح های توجیهی|پروژه کارآفرینی یخچال خانگی (شركت تولیدی گلسان)
  • پروژه کارآفرینی یخچال خانگی (شركت تولیدی گلسان) شناسه محصول :53822 موضوع : طرح های توجیهی فرمت اصلی فایل : doc تعداد صفحات : 46 تعداد بازدید : 675 حجم فایل: 0.041015625 مگابایت دانلود پروژه کارآفرینی یخچال خانگی (شركت تولیدی گلسان)…

  • اقتصاد|پیشینه و مبانی نظری نقش دولت در اقتصاد
  • پیشینه و مبانی نظری نقش دولت در اقتصاد شناسه محصول :86078 موضوع : اقتصاد فرمت اصلی فایل : docx تعداد صفحات : 26 تعداد بازدید : 304 حجم فایل: 0.154296875 مگابایت دانلود پیشینه و مبانی نظری نقش دولت در اقتصاد…

  • معماری|پاورپوینت طرح معماری درمانگاه عمومی
  • پاورپوینت طرح معماری درمانگاه عمومی شناسه محصول :102284 موضوع : معماری فرمت اصلی فایل : pptx تعداد صفحات : 103 تعداد بازدید : 257 حجم فایل: 3688.342773 مگابایت دانلود پاورپوینت طرح معماری درمانگاه عمومی   بخشی از متن پاورپوینت :…

  • معماری|پاورپوینت تحلیل معماری گالری مارپیچ ساکلر لندن و یک نمونه موردی دیگر
  • پاورپوینت تحلیل معماری گالری مارپیچ ساکلر لندن و یک نمونه موردی دیگر شناسه محصول :97778 موضوع : معماری فرمت اصلی فایل : ppt تعداد صفحات : 37 تعداد بازدید : 397 حجم فایل: 13.28 مگابایت دانلود این فایل شامل تحلیل…

  • روان شناسی|تحقیق شباهت و تفاوت شیطانی
  • تحقیق شباهت و تفاوت شیطانی شناسه محصول :66121 موضوع : روان شناسی فرمت اصلی فایل : doc تعداد صفحات : 37 تعداد بازدید : 286 حجم فایل: 0.021484375 مگابایت دانلود تحقیق شباهت و تفاوت شیطانی شباهت و تفاوت شیطانی همان…

  • علوم انسانی|پیشینه پژوهش توانمندسازی، خودکارآمدی، رضایت شغلی
  • پیشینه پژوهش توانمندسازی، خودکارآمدی، رضایت شغلی شناسه محصول :88024 موضوع : علوم انسانی فرمت اصلی فایل : docx تعداد صفحات : 11 تعداد بازدید : 234 حجم فایل: 0.026367188 مگابایت دانلود متغیرهای پیشینه تحقیق: توانمندسازی، خودکارآمدی، رضایت شغلی توضیحات: 8…

    دیدگاهی بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.