روانشناسی دین روانشناسی دین ، بررسی مسئله دین است از جنبه درونی و فردیِ آن . این گستره سعی می كند با تحلیل روانی انسان ( از طریق روانشناسی ) ، ریشة پیدایش دین و همینطور پیامدهای این گرایش را مورد مطالعه قرار دهد. در این باب ، نظریه های موافق و مخالف بسیاری ارائه شده است . علل و انگیزه های بروز دیدگاه روانشناسانه دین ، سیر تاریخی آن ، تئوریها و نظریه های قابل توجه در این زمینه ، همچنین پیامدهای تبیین شخصی و روانی دین كه از مهمترین آنها می توان به پلورالیسم دینی اشاره كرد ، درفصل اول این رساله مورد مداقه قرار گرفته است . از مهمترین و محوری ترین مسائل مورد بحث در روانشناسی دین ، میتوان از بحث ‘تجربه دینی’ نام برد كه به عنوان گوهر و اساس این دیدگاه ، مورد توجه و دقت نظر متفكرین ، متألهان و همچنین روانشناسان قرار گرفته است . یكی از مهمترین فرضیه های مورد بررسی در این مبحث ، معرفت زایی تجربیات دینی است و اینكه آیا تجربه دینی میتواند از لحاظ معرفتشناسی ، عینیت داشته باشند ؟ بیان نظریات مختلف در مورد این مسئله ، كه در فصل دوم به آنها اشاره شده ، تا حدودی اظهار نظر در مورد آن را آسان مینماید . نقد و بررسی موضوع نیز ، همراه با بیان نظرات متفكرین معاصر و نتیجه گیری كلی از بحث ، اجمالاً در فصل پایانی رساله آمده است . ما حصل بحث : ـ روانشناسی دین ، نگاهی درونی ، روانی و فردی به دین است ، بدون در نظر گرفتن جنبه های اجتماعی ، فرهنگی و … آن . ـ تبیین شخصی و درونی دین ، از بسیاری از تعارضات میان عقاید دینی و سایر ابعاد زندگی جلوگیری كرده و خواه و ناخواه ، اصطكاك همیشگی میان دین و علم را از بین می برد. ـ از طریق ارجاع تجربیات شخصی و فردی به پیش فرضهای دینی و زمینه های مذهبی افراد ، تجربیات دینی قابل تعریف بوده و به عنوان مهمترین عامل تحویل دین به روانشناسی ، مورد بررسی و دقت نظر قرار می گیرد . ـ تجربیات دینی از لحاظ معرفت شناسی می توانند عینیت داشته باشند و اعتقادآور باشند ( اما فقط برای صاحب تجربه و نه ناظران ، بلكه برای ناظران خارجی ، تنها جنبه آشنایی دارد ) ـ از بارزترین نتایج تبیین و تفسیر درونی و فردی دین ، اعتقاد به پلورالیسم دینی ( كثرت گرایی دینی ) است كه امروزه با گسترش این روند در جوامع غربی ، حقانیت مكاتب توحیدی و اعتقاد به صراط مستقیمی واحد ، به زیر سؤال رفته و تا حدودی تضعیف شده است . ـ دین از طریق تجربه درونی و شخصی قابل ادراك است ، و این ادراك بر اساس فطرت كمالجوی انسان و طبیعت وی استوار است . ـ تجربیات دینی در صورت عینیت یافتن ، می تواند معرفت زایی كرده و اعتقادات دینی را توجیه نمایند؛ اما این مسئله در مورد شخص تجربه كننده صادق می باشد و برای شخص ناظر هیچ الزام و ضرورتی ، برای اعتقاد از طریق تجربه دینی وجود ندارد. چكیده مقدمه فصل اول رابطه روانشناسی و دین تعریف دین بررسی تئوریهای روانشناسانة دین ـ تئوری تحولی پیاژه ـ تئوری اریكسون ـ آلپورت ـ یونگ ـ هیوم ـ فروید علل گرایش به دین پیامدهای گرایش به دین ـ جیمز تجربة دینی تعارض علم و دین كثرتگرایی دینی فصل دوم تعریف تجربة دینی پیشینة تاریخی تجربة دینی اقسام تجربة دینی دیدگاههای مختلف در مورد انواع تجربههای دینی ـ تجربة دینی نوعی احساس است ـ تجربة دینی نوعی تجربة مبتنی بر ادراك حسی است ـ تجربة دینی ارائه نوعی تبیین مافوق طبیعی است نمونههای تجربة دینی آیا تجربههای دینی هستة مشتركی دارند تجربههای عرفانی ـ آیا تجارب عرفانی معرفتزا است آیا تجربة دینی میتواند اعتقاد دینی را توجیه كند فصل سوم نگاهی نقادانه به موضوع ـ تقدم شرك بر یكتا پرستی ـ موهوم پنداری باورهای دینی ـ گناه نخستین ـ خدای پدرگونه ـ مفهوم جنسیت ـ تعمیم ناروا فهرست منابع و مآخذ (فارسی) فهرست منابع و مآخذ (انگلیسی)
مبانی نظری و پیشینه تحقیق بارش و بارور کردن ابرها شناسه محصول :95309 موضوع : جغرافیا فرمت اصلی فایل : doc تعداد صفحات : 15 تعداد بازدید : 292 حجم فایل: 37.87207031 مگابایت دانلود عنوان: مبانی نظری و پیشینه تحقیق…
پاورپوینت اگزوتوکسین های پروتئینی شناسه محصول :100518 موضوع : پزشکی فرمت اصلی فایل : ppt تعداد صفحات : 13 تعداد بازدید : 471 حجم فایل: 178.9160156 مگابایت دانلود دانلود پاورپوینت با موضوع اگزوتوکسین های پروتئینی، در قالب ppt و در…
پاورپوینت ماشین آلات آسفالت تراش و بازیافت شناسه محصول :40156 موضوع : عمران و ساختمان فرمت اصلی فایل : ppt تعداد صفحات : 33 تعداد بازدید : 1001 حجم فایل: 2.672851563 مگابایت دانلود پاورپوینت ماشین آلات آسفالت تراش و بازیافت…
مبانی نظری اعتماد در سازمان ، ارزشهای سازمانی شناسه محصول :91521 موضوع : علوم انسانی فرمت اصلی فایل : doc تعداد صفحات : 27 تعداد بازدید : 173 حجم فایل: 0.0625 مگابایت دانلود مبانی نظری اعتماد در سازمان ، ارزشهای…